Kini kembali

Bismillahirrahmanirrahim.

Sungguh berat rasanya tangan ini mahu menaip baris-baris ayat. sudah sangat sangat lama tidak update blog ni. rasanya sudah bersarang.

Hari ini entah kenapa terasa ingin menulis rasa hati. meniup habuk-habuk dan sarang labah-labah blog yang kian lama menebal dan menambah.

semakin hari, semakin terasa kehilangan beberapa akhawat yang pulang ke Malaysia ‘for good’. Hati ini tertanya-tanya bilakah pula giliran diri sendiri.. mungkin Allah lebih tahu di mana tempat diri ini boleh lebih mencurahkan jasa.. dan mungkin saya belum bersedia lagi untuk pulang ke medan. pedang belum tajam, senjata belum di siapkan, kereta kebal tak isi minyak lagi, baju perang masih tak siap jahit.. dan banyak lagi perkara yang belum selesai. atau adakah ini sekadar alasan.

bila diri ini mengucapkan selamat pulang kepada ukhti-ukhti yang pulang, jauh di sudut hati terasa sayu berbaur dengan rasa gembira. gembira kerana ukhti2 ini akan pulang ke medan sebenar.. kerana mereka telah bersedia, kerana mereka mampu, kerana itulah Allah telah takdirkan mereka pulang.. yang tinggal adalah kekuatan dzatiyah diri yang akan menolak mereka untuk teruskan amal dan istiqamah. kami yang disini juga harap-harapnya juga terus istiqamah.

Ah, terasa daif nya diri nak menyatakan perkataan istiqamah, apatah lagi perkataan thabat.

Banyak sungguh kelemahan diri yang tidak terganding dengan kelebihan diri yang sedikit. ikut hati, tidak mampu nak bersuara kerana sungguh kurangnya ilmu dan amal berbanding orang yg di depan. rasa ingin berdiam diri menghitung amal, mengkhatam kitab kuning, cuba memahami fikrah.. bertatih2 nak belajar apa erti dakwah… Tapi kewajipan itu takkan sekali kali jatuh selagi Islam ini tidak tertegak..  jadi, nak tak nak, ilmu yang sedikit itulah di kongsikan.. yang sedikit amal itu lah diteruskan dan di qudwahkan..  semoga itulah menjadi bekal.. amiin..

jangan lupa menasihati andai diri ini nampak kelam atau sunyi. jangan biar saya hilang..

-Ummu Nasihah

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s