Adakah hanya ujian..

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamuBibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu


Rahmat Ujian
Munsyid : Mestica
Mungkin hati itu belum cukup kukuh. mungkin hati itu belum utuh. kerana itulah air mata yg keluar masih bersisa..
Dalam setiap pengharapan, setiap manusia akan sentiasa mendoakan kebahagian, kesenangan, ketenangan, kemudahan, kejayaan, masa yang banyak, hari-hari yg indah, sahabat yg setia, tarbiyyah yang mantap, dakwah yg berjaya.. dan mungkin banyak lagi. Dan pasti tiada siapa akan mendoakan supaya dikurniakan ujian utk dirinya. diberi kesusahan, diberi kegagalan.. tiada.
Dan mungkin banyak hati akan remuk, bila yang datang hanya kesusahan, kegagalan dan penderitaan. kejayaan dan kemudahan yang ditunggu-tunggu tidak juga muncul..
Namun, mungkin ada yang tidak sedar, disebalik ujian ini, ada satu tarbiyyah yang indah dari Pencipta diri.
kerana hanya Allah, Pencipta manusia, Pemilik seluruh alam, langit dan bumi dan apa yang ada diantaranya, hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk manusia..
“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar” 3:142
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar” 2:155
“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu ujian sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat” 2:214
Dan di situ Allah mengingatkan orang-orang yang beriman supaya sentiasa sabar.. dan solat, dan menjadikan keduanya sebagai penolong, yakni jalan untuk mendapat redha dan pertolongan dari Allah.
“Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar” 2:153
hati itu mungkin terlalu rapuh. kadangkala terlupa akan hakikat ini, kerana itulah, hati itu juga perlukan peringatan, teguran dan kata-kata semangat. Dan sungguh! tiada yang lebih bermakna dari peringatan untuk kembali kepada Allah.. ‘ma fi qalbi ghairullah” tiada di hatiku melainkan ALLAH. tiada di hatiku melainkan Allah..
Lalu pergilah sekeping hati itu, bersama jasadnya, menghadap Tuhannya.. Allah SWT. Kerana hanya di situ ada pengharapan.. tiada lagi tempat berharap. kerana ke situ juga dia akan kembali satu hari nnti.. mungkin kehidupan dunia, penat baginya, kerana hanya akhirat itu yang abadi. syurga, yang mengalir dibawahnya sungai2, air minum khamar murni yang dilak, duduk di atas dipan dipan, bidadari-bidadari syurga yang bermata jeli, remaja dan jelita. mungkin itu yang menarik hatinya. bila ruhnya dimasukkan kedalam seekor burung, dan terbanglah ia sebebas-bebasnya.. bebas dari belenggu kehidupan dunia yang sempit dan hina..
Dan dia merindui syurga.. siapakah yang mahu menemaninya ke syurga? adakah sesiapa? kamu? mahukah kamu? sanggupkah? bukankah jalan ke syurga itu payah? bukankah harganya mahal? jalan yang tidak ditaburi karpet merah, tidak ditaburi bunga.. mahukah kamu?
lalu aku mahu tanyakan lagi, aku tidak peduli, mahukah kamu menemaniku ke syurga?
[ mujahidah islam ]
3.40pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s