Adakah aku punya waktu

Semalam, sepanjang hari aku habiskan di dalam operation theatre, Jam 8.00am, aku sudah bertungkus lumus menyiapkan makan pagi dibantu oleh zauj.Kalau nak dikira, dia lah yg menyiapkannya ^_^ . roti dan telor goreng dan coleslaw. seperti makanan orang-orang putih. nyum.Tak sempat makan, kami dah berada dlm kereta dengan aktiviti makan dlm kereta.Dan lepas tu, sesampainya di hospital Queen Elizabeth, aku terus mengejar lift utk ke tingkat 1. dan terus masuk ke operation theatre dan ke changing room.

Di situ bermula hariku.

8.30am juga, baru aku tahu, full head coverage di dlm OT dah abis.. fikiran ligat memikirkan apekah yg aku harus lakukan utk mengcover diri.. mungkin setengah manusia akan berfikir lebih senang kalau pakai saja seperti orang2 lain. kan ini OT, mesti ikut protocol. Tapi aku tak peduli. Aku muslim bukan hanya di luar. Aku muslim dalam, luar, atas, bawah, nampak atau sembunyi. kerana Allah ada dimana saja. Lalu aku ambil 2 helai head cover yg mmg takkan cover, balaklava dan terus menuju ke changing room dan getting changed. sedaya upaya berusaha utk mencover dan nampak seperti makhluk asing yg turun dari marikh. Tapi org nak kata apa lagi? this is what I am.

Dan dari situ, aku habiskan masa di dlm theatre. Turut tak dilupakan baju theatre lengan pjg yg selalu dipakai oleh anaesthetist. ‘Kesejukan agaknya budak ini’ mungkin ada keluar kata2 ini di benak org2 theatre termasuk reg dan surgeon.

Laparoscopic nephrectomy from donor. aku duduk jauh2 di tepi sambil memandang screen. terkadang tak tahu ape yg aku pandang. Blurr.

sampai jam 1.30pm, baru habis.

Den registrar meminta aku dtg balik jam 2pm utk operation seterusnya iaitu kidney transplant. Dari donor kepada anaknya. Cramp kaki. sakit pinggang. sakit kepala. terus aku ke bilik rehat. makan 2 keping donut dan air kopi. dan juga buat ape kewajipan yg perlu tanpa mengindahkan orang2 yg memerhati. Aku bangga yg aku seorang muslim.

Masuk kembali ke theatre 2.10pm. melirik anak mata Reg kepada surgeon, menyuruh aku meminta izin surgeon utk scrub in kali ini. menurutnya, aku akan lebih belajar andai aku scrub in. lalu aku segan silu menuju ke arah surgeon yg sedang scrubbing.

” Hi Mr R, I’m Suzie, 5th year med. Can I scrub in with you today? “. belum sempat aku habiskan ayat, dia dah tanya macam2 soalan mengenai apa yg dah aku tgk time dia buat nephrectomy tadi. teragak-agak aku menjawab dengan ilmu anatomy yg berkarat, mengalami short term memory lost dan panic attack.

Tak perlulah aku tuliskan dialog diantara kami yg agak membosankan, mencemaskan dan memalukan.

Lalu aku diberi izin scrub in.

Di depan aku, ada patient. dan disitu, di saat surgeon menoreh perut adik umur 23 tahun itu dr India, aku terus ditanya apa layer muscle ini, ape vessels itu, ape vessels ini, ape vessel ini supply. Dan aku TERKEDU.

banyak yg aku tak tahu. alhamdulillah aku tahu kidney, spleen yg mana, pancrease. adrenal gland. uhuh.. vessels.. internal iliac, external iliac. bla2.. ibarat test utk menjadi surgeon plak rasanya. setahu aku, aku masih 5th year. huhu.. T_T Rasa seperti tidak layak digelar 5th year. Tapi aku teruskan juga menolong selepas surgeon berhenti bertanya. suck in blood. pegang itu pegang ini, pegang kidney baru yg berdenyut2 di saat darah masuk. subhanAllah, complexnya badan manusia yg Allah ciptakan. andai aku masih belum bersyukur. alangkah ruginya diri ini. dapat aku sentuh buah pinggang yg memainkan peranan yg amat penting dlm badan manusia. sehinggakan kalau kita tiada buah pinggang, kita akan mati.. dan organ2 lain yg juga begitu penting.

Terdetik di fikiran, dengan begini banyak nikmat Allah, apakah yg sudah aku lakukan utk Islam. apakah yg sudah aku korbankan utk naikkan martabat Islam.

Waktu tidurku masih terjaga, walaupun kdg2 hanya 3-4 jam. tidurku masih berbantal. berselimut. bertilam/ber alas. belum lagi aku tidur di bawah cahaya bulan, belumlagi tidur dlm gua. belum lagi dilemparkan batu di saat menyampaikan risalah.. BELUM..

Dan aku masih tidak bersyukur? layakkah? Bilamana teringat Rasulullah bangun malam sehingga bengkak2 kaki hanya kerana ingin menjadi manusia yg bersyukur sedangkan siang harinya baginda menghabiskan masa mengajak orang kepada Islam. Dan aku masih berkata aku tiada WAKTU. aku tiada MASA. I have no TIME..

Berbalik kepada cerita.Di dalam theatre aku terus memainkan peranan di dlm nya. di saat darah memancut2, terkena baju, darah menitik terkena kasut. alhamdulillah belum memercik terkena mata. dengan berbagai posisi aku tukar utk memastikan tiada cramp dan tiada urat saraf putus. pumping kaki memastikan tiada DVT. membetulkan leher memastikan darah sentiasa naik ke kepala. dan berbagai2 lagi aktiviti, baru ku sedari jam sudah menunjukkan puku. 5.50 pm di dlm theatre. Dan di saat itu, pembedahan sudahpun selesai. dan surgeon berterima kasih kepadaku kerana sudi menolong. tak semena2 aku dah lupa apa yg dah di katakannya padaku di saat awal pembedahan tadi. agak melukakan hati, tapi aku tahu, nak belajar kene korban sket. kene marah sket xper.. huhu.. mungkin kesalahan diri sendiri jugak.

Di saat aku melangkah keluar dr OT, baru kusedari aku mengalamai sore leg, headache, back pain. dan berbagai2 lagi medical term yg tak perlu aku tuliskan lagi. 8jam 50 minit di dlm bilik pembedahan seakan-akan tidak terasa berlalunya masa.. begitulah waktu yg telah berlalu. itulah hari semalam aku.

dan aku punya hari ini. dan hari esok mungkin bkn utk aku. baru aku sedar yg masa/waktu adalah begitu penting. ia adalah kehidupan.

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran”. 103: 1-2

Semoga Allah menjadikan masa-masa yang mendatang, lebih bermakna dan berkat, insyaAllah. kerana tanggungjawab dan kewajipan adalah lebih banyak dr waktu yg ada. Aku tak punya waktu utk dibazirkan!!

kiamat.jpg

– monolog mujahidahislam 3/4/08 11.00am

3 thoughts on “Adakah aku punya waktu

  1. hehe..ciannyer along..dari pagi kne masuk OT..at least niza dulu kat OT wat surgery microdialysis implant kat rat brain tuh tader la dari pagi..paling lame pun 3 jam wat surgery😛 dah siap stitches sume dah bleh lepak2..hehe..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s